tiistai 9. heinäkuuta 2013

Väistöjä ja laukanvaihtoja +videokooste

Kuvat on poikkeuksellisesti suurina, eikä erittäin suurina!
Syy tähän koska kuvia tuli odotettua enemmän ja ajattelin nyt runsaasti niitä pistää koska paljon kuvia jotka oli laadukkaita jotka ei liiemmin kuvista välitä skippaa ne ihmeessä. 







Elikkä sain ratsastaa kokonaan itsenäisen tunnin ilman ketään muuta kentällä ihan ilmatteeksi, tosin talutin viisi tuntia siitä hyvästä. Yleensähän nämä tapahtuu itsenäisesti ryhmissä mutta nyt kävi hyvä tuuri ja ratsastelin itsenäisesti. Tunnille mulle oli pistetty ruuna Lukas josta oon kertonut tänne blogiin aikasemmin, mutta nyt kyllä tutustuin ihan eri Lukakseen koska se oli ihan erinlainen eilen. 








Elikkä lähdin aluksi vasempaan kierrokseen ja verkattiin siinä sitten aika pitkään käynnissä käyntejä ja voltteja, menin vähän pidemmällä ohjalla. Pirita joka valvoi viereistä tuntia valvoi vähän muakin siinä sano tosiaan mulle tunnin alussa että olis parempi jos tekisin työskentelyä käynnissä ja rauhallista kuumuuden takia ja että voisin antaa useammin pitkät ohjat käynnissä. Menin vähän pidempään alku käynnit pitkillä ohjilla sen jälkeen vähän keräsin ja siirryttiin kuitenkin aika nopeasti raviin. Samalla kun ratsastin kentälle ruvettiin kasaamaan pino esteitä ja aika hankalissa paikoissa ja häiritsi aika paljon mun teitä koska perinpohjin olin tolle tunnille suunnitellu volttityöskentelyä ja siirtymiä ja että Lukas olis herkkä avuille. Kun tosiaan siirryttiin raviin menin harjotusravia mutta siinä selässä olin aika hölmö enkä tajunnut että poni jännitti harjotusravia. Mun istuminenkin siellä oli aika velttoa ja pomppivaa varsinki ku menin vähän pidemmillä jalustimilla. Päätinpä sitten ottaa hetkeksi jalustimet kaulalle, okei tosin vaan pariks kierrokseks koska mä hölskyin siellä entistä pahemmin ja menetin ponin tuntuman.



Volteissa ilmeni ongelma mun liian pitkät ohjat joka oli täysin oma syyni enkä sitä tajunnut. Syy tähän oli että viimeksi kun Lukilla olin menny ponski oli ruvennu heittelee tosi paljon päätä enkä jotenkin uskaltanut ottaa näin aluks niin kireitä ohjia. Ihan hyvin pärjättiinkin mutta volteilla ulko-ohjan tuki oli niin kateissa. Se ohja löi lonkkua. Asetus kuitenkin sujui nätisti ja kevyessä ravissa Lukas myötäs kivasti niskassakin tosin vasta kun löysin jotenkin sen ulko-ohjan. Mulla oli kaverit katsomassa ne koko ajan huuteli siitä mutta enpä jotenki tajunnu sitä siinä koska kun sen sai kivasti tuntumalle asetus oli hukassa koska poni oli aika tarkka ja muutenkin puski vastaan ihan hirveesti volteissa. Lopuks tilanne hellitti ja yhteistyö rupes jotenki sujumaan joten otettiin pari laukannostoa ja työstin laukkaa myös voltissa, tosin aika moista kurvia tuli kun oli niin huonot välit kentällä volteille enkä liiemmin halunnut ajatella reittejä esteiden välissä joten tein pientä volttia lyhkäsellä sivulla, joka osottautui aluksi haasteeksi mutta lähti rullaamaan hyvin ja poni meni tosi kivasti vaikka kurvailtiin.








:''D

Pientä erimielisyyttä reitillä mutta kyllähän se ponski taipui ;) 

Kyllä me siellä kentällä laukkailtiin ympäriinsä ja jossain vaiheessa Lukki rupes myötäämään niskasta laukassa, valitettavasti ei kuitenkaan hiveästi tullut kuvia tällässistä onnistumisista koska kuvaajani kröhm Juulia tykkäsi opettaa niin paljon ja katsella mielummin, mutta mikäs tuosta Juulian ja Iran takia rupes Lukaksen kanssa onnistumaan ja löytymään yhteinen sävel, kiitos heille! ;)



Laukkojen jälkeen annoin hetkeksi pitkät ohjat ja sen jälkeen ruvettiin tekemään väistöjä käynnissä, joka tosin ei kuulunut mun suunnitelmiin kunnes Juulia ja Ira tupsautti sen vaan et ''Nyt teet niitä väistöjä!''
Eli väistöt käynnissä, no Lukas on aikalailla sellanen heppa joka haluaa miellyttää ratsastajaansa ja yrittää aina parhaansa. Rupesin tekemään lyhkäsellä sivulla väistöjä (jolla ei siis ollut esteitä tiellä) Aluksi sivulle ja suoraan eteenpäin pitkälle sivulle. Ne onnistui ihan kohtalaisesti vaikka olisin voinnut käytää enemmän raippaa koska ponski oli aika vinossa ja pää sojotteli minne sattui :') Siirryin tekemään urallaväistöjä jotka suijui paljon paremmin. Tosin poni puski taas hirveästi vastaan joten raippa olis ollu kova sana ja pohkeella paremmin työntää. Mutta tuli kuulemma ihan hyviä väistöjä käynnissä joten ''opettajani'' sanoi että voisin kokeilla ravissa ja pam sitten iski innostus mulla ja ponskilla. Lähdettiin tekemään niitä taas sivulle ja ponski oli niin mallikkaasti menossa mutta hivenen liian reippaasti ja vähän vinossa, mutta kivoja ristiinastumisia tuli ja olin tosi tyytyväinen koska en ollut ennen väistöjä ravissa. Lukas reipastu aika paljon raviväistöissä ja otin laukkaa aina puolet kentästä ennen väistöjä. Poni toimi kivasti kuitenkin väistöissä ja pariin otteeseen tuli rauhallisesti ja hyvin ja saatiin pari hyvännäköstäkin väistöä, oma asentoni kuitenkin lepsui noissa mutta jaa. Lukas meni parikertaa luotilinjalla väistöt, hieno heppa!











<3 

Lopetettiin väistöt pariin hyvään kertaan ja päästelin menemään ravissa sekä kevyessä että harjoitus. Lukaksessa kuitenkin riitti virtaa ja se rupesi vähän kuumumaan, ennennäkemätöntä mulle ja muutenkin ei ollut jotenkin Lukaksen tapaista. Naureskeltiin sitten siinä. Lukas myötää aika helposti kaikilla ja menee muotoon ja sain kehuja että Lukas meni rehellisesti muotoon kaikissa askellajeissa jotenkin vähän epäilen mutta poni kyllä oli hieno ja liikku erinlailla ja oli jopa aika herkkä avuille ja kuunteli hyvin. Siitä kyllä kuoriutui hieno kouluheppa kun nyt pääs työskentelee sen kanssa kunnolla.














Ööö.. :D








Siinä oli kuvia yhdessä kohtaa väistin myös kentän poikki kerran kaksi (?) Lukas tosiaan meni kivasti ravissa ja lopuksi ei kai enää niin paljon jännittänyt harjotusravia, olis ehkä mukavammin menny pyöreenä jos ois toi ohjanpituus ollu parempi ehkä heppa ois toiminukki paremmin mm. väistöissä. Kaikeksi suureksi yllätyksekseni ja kummastuksekseni rupesin tekemään Lukaksella laukanvaihtoja. En muista ehdottiko Ira ja Juissi. En muista kummassa kierroksessa tulin mutta ensimmäisellä kerralla Lukas vaihtoi kahdesti, en tiedä miten se meni mutta kaksi vaihtoa tuli :''D En mä muutaku iloinnu ja naurannu samalla, ekat vaihot elämässä. Heti perään uus vaihto ja siine Lukas vaihto kun vaihoin avut ja tuli puhdas vaihto tosin omasta istunnastani en voi sanaa puhdas käyttää !! Mulla oli siis aikapaljon etukenoa mutta mun mielestä etukeno kun takakeno. Kyllä se siitä sitte tasautuu, mutta tolla istunnalla kevyesti oisin estetunnilla voinnu mennä :')


Lukas on niin hassun näköne!


Vaihdeltiin aika moneen kertaan ja mun pikku opet huuteli koko ajan neuvoa vaikka tosin keskityin enemmä ite mutta kyllä niitäki siinä totteli automaattisesti. Tein asetusta sille suunnalle mille oltiin menossa ja tuli aika kivasti hyviä vaihtoja, enää poni ei vaihtanu useampaan kertaan vaikka ehkä annoin vähän ajoissa avut mutta ei se mitään koska mulla kesti aika kauvan saada avut läpi ennenku jotai tapahtu ees :'D Hienosti ponski vaihto, ja sitten Pirita olikin seurannut kun olin vaihdellut laukkoja ja juuri tuli hyvä vaihto asetuksen kanssa ja Pirita anto mulle tehtäväks vaihtaa ilman asetusta ja siirtää vaan edessä olevan jalan vähän taaksepäie, elikkä pienillä avuilla mentiin. Valitettavasti videolle ei saatu ku pari vaihtoa harmitti tosi paljon mut niit tuli tehtyy enemmän. Seuraavaks testasinki pienemmillä avuilla ja kappas vaan poni vaihto niin nätisti ja pehmeesti.

Just napattu kuva vaihosta ! 

Laukanvaihot suju aika onnistuneesti ja olin tosi tyytyväinen poniin, olin tosin ihan uupunut ja annoin suoraan pitkät ohjat ja ravasin vielä pitkillä ohjilla vähän aikaa se oli aika rentoo vaikka en oikein keskittyny koska meinasin pökertyä sieltä alas. Yh kaikkien lopuks mentiin loppukäynneille maastoon. Halusin oikeesti jo pois selästä meinasin oikeesti hypätä pois sieltä mutta kestin kunnialla loppuun ja kentällä kun yritin alas niin jalustin takertui jalkaani ja tuli säälittävä yritys jonka jälkeen sitten heti poistuin selästä, sen takia ei tullut halikuvia koska mua pyörrytti niin paljon oli siis tosi kuuma ja poniki oli iha hiessä ja mä ja en ollut juonnut kun puolikkaan pikkulasillisen vettä. Huono juttu, pyysin sitte Iraa pitämään ponia ja itse taapertelin Juulian luokse ja huusin sille mä en nää mitään koska mulla rupes pimenee silmissä mä astuin iha hassusti ja sitte Juissi lähti taluttamaan mua tirliin juomaan matkan vaiheella mulla ei enää pimentyny silmät vaan suorastaan sokastuin auringon valosta ja näin pelkkää valkosta :'D Mä en nähy enää minne kävellä. Se oli kyllä ihan hirveetä mä en jaksanu liikkuu ja ilman juuliaa mä oisin pyörtyny kesken matkan. Naurattaa näin jälkikäteen mutta itsetilanteessa olin paniikissa. No selvisin kun pääsin satulahuoneen kylmyyteen ja pääsin juomaan. Ira kuitenkin hoiteli Lukaksen ja mä istuin siinä vieressä, ponski oli sen verran hikonnu että Ira veti vielä sienellä siit. Tunti oli tosiaan Lukin viimeinen tunti joten hyvin mielin poni lähti karsinaansa odottelemaan laitumelle pääsyä. Nyt primuksen hepoillekkin on suunnilleen kuukauden loma. Oli hauska päästä ridaamaan Lukaksen viimonen tunti Piritakin siitä jutteli kun katto satulavyön. Tunti oli kaikin puolin mahtava ja opettavaine, ja istuntaakin yritin panostaa mutta harjotusravi ja laukka jotain niin katastrofaalista katottavaa! Nyt kyllä sain Lukaksesta paljon irti, enemmän kuin tunneilla. Oli hauska itse kaahailla minne halusi eikä tarttenut muita varoa. Lukaskin selvästi siitä nautti ja vähän kuumuikin, jos en muistannut mainita. Ihan uudellainen Lukas sieltä tuli esiin! Hyvät fiilikset jäi tunnista!








Lopuksi vielä videokooste tunnista toivottavasti joku jaksaa katsoa kommentoikaa ihmeessä koko postauksesta! :)


18 kommenttia:

  1. Ihana postaus ja kivat kuvat ja kaikkee jee Lukas söpis :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Öh siis kyllä mä ainakin ihan hyvällä tarkotin c8

      Poista
    2. Ainiin.. Tää tuntuu jotenkin toosi tyhmältä et mävaa kysyn sillee kokoaika ja nii mut pakko jotenki ku haluun vastauksii vaik joo nii siis ku ainiin oon se sama anonyymi tos edellisen postauksen kommentoijista.. Eli kysyn jotain tyhmää ja must tuntuu et on noloo kysyy sellast tällee jälkikätee mut... mähän oon nolo 8)
      oki eli tosiaan kysyin anona jotain kuviin liittyen mut en kysy enää koskakoska entiä ja nii oon kauheen sekava. xd mutsiis /jos/ aijot viel jotain kuvii mun sähköpostii mun ja caritan ridasta lähettää nii kysy mun sähkis jos et muista ::DDd

      Oikeesti sori ku oon tälläne mut ei voi mitääänn ;p lopetan tän kyljos häiritsee tai jtn :D

      Poista
    3. Ei häiritse mutta blogiin voisit tulla kommentoimaan syistä eikä kuvista, olen unohtanut sähköpostisi ja caritalle olen jotain lähetellyt jo. Tai jos luet minun blogia niin turha anonyyminä tulla kirjoittelee jos sulla on jo käyttäjätili. Blogiin asiankuuluvia kommentteja voi pistää tälläiset voit välittää esim Caritan kautta, jos luet blogiani niin hyvä että sulla on käyttäjä koska en anonyyminä voi olla varma kuka sieltä kirjoittelee :)

      Poista
    4. Kalisdawsd: Okei luulinpa vaan ku toi ja kaikkee jee lukas söpis :'D Mutta hyvä että hyvällä tarkoitit

      Liinuska: Muistathan käyttää kommentoimista oikein äläkä vastaile toisten kommentteihin, mun on vaikea osottaa mun vastauskommentit silloin.

      Poista
    5. Okei kiitos (:
      Anteeks kun mä tänne tulin tälleen, en tuu enään. Alunperin tulin tänne pelleilee sen takii et voisin kertoa sen sähköpostin uudellee jos unohit :D
      Ja alunperin tulin anonyymina, koska en ollut ihan varma, mikä mun pitää laittaa noista nimistä et mun se käyttäjä tulee xD ok olin kyl aika varma mun varmuuden vuoks ku sitte aattelin, et siihen tulee joku mun entiiä :DD Nääh unoha toi kuulosti ihan älyttömältä.
      Ok, kiitos avusta janäin, otan sitte caritaan

      Poista
  2. Miten hevosella tehdään pohkkeen väistö???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tää on tällänen ettenkö mä tietäisi niin... mut jos et oikeesti tiiä niin vastauksen löydät kyllä googlesta kun kirjoitat pohkeenväistö ! ;)

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. osaat kyllä tehä kivoja videoita :)

    VastaaPoista
  5. voi sua ja sun könöäs :( , mut onneks tiiät omat virhees ja osaat seuraaval kerral korjata ne (Y) :) Mut lukas :3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Istunta virheitä ei voida korjata nopeasti eikä esil seuraavalla kerralla. Tiedän omat virheeni niinkuin tänne olen kertonut. Joten en nää kommentissasi kyllä yhtään järkeä muuta kuin että tahtoisit tulla istuntaani muistuttelemaan. Enkä kyllä yhtään myöskään ymmärtänyt miksi minua pitää "voivotella" niinkuin istuntaani.

      Poista
  6. Vastaukset
    1. mihin tää viittaa, kuka on sanonu ettei?! En nyt tajunnut..? Et nimittäin oo tänne aikasemmi kommentoinnu tähä postaukseen?

      Poista